2009. október 15., csütörtök

Hogyan is van a rendelés?

Akkor most jöjjön egy kis anyagbemutatás, amerikai módra. Szerintem sokan tudják az ilyeneket, de akik nem, lehet, hogy hasznosnak találják a következőket.
Sokan vagyunk, akik nyálcsorgatva figyelnek amerikai online anyag boltokat. (Fabric stores)
Pl. nekem van 4 nagy kedvencem, akiket szinte minden héten 2-3 alkalommal megnézek, csak a nyálcsorgatás kedvéért.
Az egyik ilye a Quilted Castle: Választékban rendesen bővelkedik, jól kategorizál és szerintem nem is túl drága. (Legalábbis a legnépszerűbb tervezők anyagait náluk lehet a leghamarabb 8 dolcsi alatt megtalálni.) Ezen kívül bővelkednek az úgynevezett készre vágott csomagokban is! (Erről bővebben lentebb!)
A Fabric.com is jó, bár általában hamar lefogynak a készleteik. Náluk nem csak pw (quilt) anyagokat lehet kapni, hanem van ruházati és bútor szövetük is. Mindemellett varrógépeket, kellékeket, eszközöket, szabásmintákat és kész "quilt csomagokat" is árusítanak.
A kedvencem a Hancock Fabrics: A férjem innen hozza a csodás anyagaimat. Igazából én azt szeretem benne, hogy folyamatosan vannak leértékelés náluk, elég nagy a választékuk és sok kelléket is árusítanak. Persze ők sem kizárólag pw anyagokkal foglalkoznak.
Nem a legismertebb anyagokat forgalmazzák, de mind nagyon jó minőségű, általában 4-5 dolcsi között már csodát vehet az ember.
És a másik Hancock, a Hancock of Paducah. Itt a sztár tervezők kollekciói, az ismeretlenebb anyagok is szép számban képviselik magukat. Sok leértékelt anyagot is tartanak, és ezek nagyon szépek.
Az oldalsó sávomban van egy olyan, hogy lelőhelyek: oda teszem föl az anyagosokat is.
Hogy mire érdemes figyelni? Szállítanak-e Európába! Mert nem mind vállalja a felelősséget. (...ugye nemzetközi vizeken néha elvész egy-egy csomag, amiről senki nem tehet.....)
Érdemes figyelni az Etsy-n anyagokat árusító boltokat is. A nagy megfigyelés az, hogy mivel ők is viszonteladók, ezért kicsivel drágábbak. Ugyanakkor rugalmasak. (Legalábbis a lányzó, Sewlovefabric, akitől én most rendeltem nagyon készséges, és közvetlen. Gyorsan válaszol a levelekre, segít a szállítási problémákkal és más eladókról is hallottam ilyeneket, talán rosszat még nem is, de ez nem életbiztosítás. )

Posta: Úgy néz ki a dolog, hogy 8 yard anyag általában még simán levél küldeményként jön ez esetben nem áll a vámon, nem nézik az áfáját....stb.
Ha nagyobb csomagról van szó, akkor:
  • 150 Euró-ig csak Áfát kell fizetni a teljes érték után

  • Efölött Áfát és Vámot kell vizetni.

Ha nem elsőbbségivel küldi az eladó, akkor 8-21 napot mond rá a posta, ha pedig elsőbbségi 3-10 napot.

És akkor most vissza az anyagokhoz: Azt a kérdést kaptam, hogy mekkorák és milyenek a csomagolt anyagok?. Én azt mondom, hogy jók, megkönnyítik a foltvarró munkáját. Mint csomagok, ezek léteznek:

  • Jelly Roll's: 44x2.5 inch (110x6)-es darabok.
  • Honey Buns: 44x1.5 inch (110x4)-es darabok
  • Layer Cake: 10x10 inch (25x25)-ös darabok
  • Fat Quarter: 18x22 inch (46x56)-os darabok
  • Turnover: 6x6 inch (15x15)-ös darabok.

Én még ilyen pakkot nem használtam, de nagyon hasznosnak vélem, azok számára, akik konkrétan blokkoat varrnak és tudják mit akarnak az anyagból csinálni. Én azok közé tartozom, akik az anyagba lesznek szerelmesek és nem a kész dologra összpontosítanak.

Az amerikai anyagok a következőképpen néznek ki (sokan találkozhattok velük, ha jártok pw anyagos boltban): Hossza egy yard: 91, 4 cm x 40 inch: 112cm. Csak az egyik szélén van fehér nyomás, ahol feltüntetik a gyártót, a tervezőt, a színkódokat és sokan láttam már évszámot is. Az a nagy álláspont, hogy amerikai anyagot nem kell avatni, én ezt igazolom. Nem láttam még színhibát vagy zsugorodást ilyen csodánál. Ugyanakkor: és akkor most egy varrósok számára teljesen lényegtelen infó jön: a színek, amikkel a gyártók dolgoznak, szintetikusak! A sok utókezelés miatt mi ezt már nem érezzük (ezek miatt az utókezelések miatt nem kell avatni sem), de a légkör és a vízháztartás igen! Fanatikusok és természetvédők figyelnek erre, és olyan tervezővel is találkoztam már, aki ennek jegyében tervezte meg kollekcióját. Csak olyan festékanyagokat használt, amik nem szintetikusak voltak, igaz nem is lett olyan élénk, de elfogyott! Anyag gyártókból is bővelkedik a világ, nagyon nagy a kínálat. Igazából nem is ajánlom, hogy az ember a sok bolt mindegyik anyagát végignyálazza, mert utána már képtelenség dönteni. Itt ilyen gyártókat lehet felsorolni, mint: Robert Kaufman, Moda, Michael Miller, Riley Blake, Westminster Fibers, Lecien, és még elég hosszú a lista.

A tervezők, akik a csodás anyagokat megálmodják, általában évente egy -két kollekcióval jönnek ki. Egy anyag lecsengési ideje nagyjából 1, másfél év. Úgy szokott indulni a dolog, hogy 9 dolcsi az alapára egy új darabnak, ami (ha még van másfél év után) lemegy 5-6 dollárig is. Ezt néha érdemes kivárni, de az igazán jó anyagok már a nagykereknél elvesznek.




5 megjegyzés:

Főkolomp írta...

Szia!
Én nagy örömmel olvastam a kimerítő leírásodat. Még nem mertem Amerikából rendelni pont a vám, ill. a "nemzetközi vizek" miatt. Megnézem ezeket az oldalakat!
Köszi még egyszer!
Zsuzsi

bruercsi írta...

Nagyon köszönöm ezt a sok hasznos infót! Még sokszor el fogom olvasni! :)

Tűtáncoltatók írta...

Szia!
Azt nem írtad, hogy mennyi a postaköltség.Én is elég sokat rendelek, de csak hazai boltokból.Már annak is magas néha a p.költsége. Üdv. Éva

Unknown írta...

Szia! Érdekelne ez a vám dolog. Mármint mi a helyzet a magánszeméllyel. Ha nincs vállalkozásom, akkor hogy fizetem ezt az áfát és esetlegesen a vámot, ha nagyobb mennyiségű anyagot rendelek? Tudsz erre mondani valamit esetleg? Köszi

Budai Detti írta...

Szia!
Mióta ezt a cikket írtam, már változtak a dolgok- ha jól tudom. És mostanában már nem rendelek, csak nagyon ritkán kevesebb anyagot- vám alatti értékben.
De itt egy kis segítség: http://www.posta.hu/static/internet/download/Maganszemelyek_vamkezeles120101.pdf